لوگو تهران المنت
Search
Close this search box.
Search
آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز

آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز

adminET

| ۱۳۹۹/۱۰/۱۹

4

مقدمه

گاهاً ممکن است پیش آید که وسایل آشپزخانه ی شما نیاز به تعمیر پیدا کند و تعمیر برخی از آن لوازم نیز سخت و دشوار باشد و خودتان نتوانید آن را تعمیر کنید، که برای تعمیر نیاز به متخصص داشته باشید. نکته قابل توجه این است که گاهاً بعضی از لوازم منزل تعمیرشان کار راحتی […]

گاهاً ممکن است پیش آید که وسایل آشپزخانه ی شما نیاز به تعمیر پیدا کند و تعمیر برخی از آن لوازم نیز سخت و دشوار باشد و خودتان نتوانید آن را تعمیر کنید، که برای تعمیر نیاز به متخصص داشته باشید. نکته قابل توجه این است که گاهاً بعضی از لوازم منزل تعمیرشان کار راحتی است و خودمان می توانیم از عهده ی انجام آن برآییم مثلاً اجاق گاز، اگر ترموکوپل آن مشکل پیدا کند، تعمیر و یا تعویض آن با مطالعه این مطلب کار خیلی راحتی است.

چرا که اجاق گاز یکی از لوازم ضروری آشپزخانه است و بهتر است با برخی از قطعات و نحوه ی کارکرد آن آشنا شوید. لذا در این راهنما قرار است در مورد ترموکوپل و نحوه ی تعویض ترموکوپل اجاق گاز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی ترموکوپل و کارایی آن در اجاق گاز

در اجاق گازها برای افزایش ایمنی در سیستم انواع اجاق گازها از ترموکوپل استفاده می کنند که وظیفه ی این قطعه ایجاد شرایط ایمنی و نوعی هشدار هنگام کار با اجاق گاز می باشد. عملکرد ترموکوپل به گونه ایست که به کمک قطعه ای به نام بویین، در هنگام خاموش شدن احتمالی اجاق گاز بر اثر سررفتن غذا و یا جریان، به طور خودکار شیر گاز را قطع نموده و مانع از بروز خطرات احتمالی چون خروج گاز و آتش سوزی می شود.

به همین دلیل است که از آن برای تدابیر امنیتی در انواع اجاق گازها استفاده می شود. ساختار ترموکوپل نیز بدین صورت است که، از دو میله غیرهمجنس تولید شده که از یک سر بهم جوش خورده ‌اند. و از یک طرف به شعله و از طرف دیگر به ورودی جریان گاز متصل است. به زبان ساده تر میتوان گفت که ترموکوپل مانند یک باطری عمل می‌ کند. که در یک سر سیم ‌ها تا زمانی که حرارت و گرما باشد، جریان الکتریکی نیز وجود دارد که مسیر خروج گاز را با استفاده از انرژی مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان الکتریکی باز نگه می ‌دارد.

چگونه می توانیم متوجه شویم که ترموکوپل نیاز به تعویض دارد؟

ترموکوپل اجاق گاز

بعد از شناخت ترموکوپل و نحوه ی عملکرد و ساختار آن، نیاز است که با علت های خرابی ترموکوپل آشنا شویم که با توجه به شکل ظاهری آن کار راحتی است و در زیر به شرح آن پرداخته ایم. شکل ظاهری ترموکوپل بهترین راه حل برای تشخیص سلامت و یا عیب در ساختار این قطعه است. مثلا اگر محل اتصال دو فلز ترموکوپل دچار سوختگی شده باشد و به زبان ساده تر اتصالات از هم جدا شده باشند به احتمال زیاد ترموکوپل آسیب دیده و باید ترموکوپل تعمیر شود. و یا می توانید ترموکوپل را تست کنید؛ که برای تست کردن ابتدا باید گاز را روشن نموده، بعد شعله گاز را با کمک گرفتن از یک  وسیله مانند باد بزن خاموش کنید.

اگر ترموکوبل کار کرد و جریان گاز را قطع کرد که سالم است در غیر اینصورت اگر گاز قطع نشد و جریان گاز برقرار بود ترموکوپل خراب شده و نیاز به تعویض آن می باشد. یکی دیگر از راههای تشخیص خرابی ترموکوپل، قطع شدن مداوم جریان گاز است، و نشان دهنده این است که به خوبی سر دیگر آن گرم نمی شود پس بهتر است که سر آن را به شعله بیشتر نزدیک کنید.

مشاهده محصولات ما : المنت فلنج دار

برای تعویض ترموکوپل باید چه مراحلی را انجام داد؟

۱- گام اول

بدین معنی که باید نکات ایمنی را رعایت نموده از قبیل: کشیدن دوشاخه گاز از پریز برق و بعد از آن بستن شیر ورودی گاز است.

۲- گام دوم

در این مرحله اجاق گاز را برای تعمیر آماده کنید؛ که ابتدا درب یا رویه ی گاز را بردارید و سپس پیچ های روی اجاق گاز را باز کنید، که در بعضی گازها این پیچ ها روی اجاق گاز یا در قسمت های کناری اجاق گاز قرار دارد اما در نمونه های رومیزی روی صفحه اجاق گاز قرار دارد. و برای باز کردن پیچ ها کافی است از پیچ گوشتی استفاده کنید. و این را بخاطر داشته باشید که پیچ ها را در ظرف کوچکی قرار داده تا گم نشوند.

۳- گام سوم و یا گام آخر

در مرحله ی آخر ترموکوپل را پیدا کرده و اقدام به تعویض آن می کنید. بدین صورت که مسیر ورودی گاز و تقسیم شدن آنرا به طرف شعله پخش کن پیدا کرده و مسیر ترموکوپل را تشخیص دهید (در اجاق گازها به تعداد تمام شعله پخش کن ها ترموکوپل داریم که یعنی یک اجاق ۴ و یا ۵ شعله ۴ یا ۵ ترموکوپل دارد). سپس ترموکوپل خراب را پیدا کنید. بعد از این مرحله می رسیم به تعویض و جایگزین کردن ترموکوپل جدید، که برای اینکار با دقت ترموکوپل قدیمی را خارج نموده، بدین صورت که یک سر ترموکوپل را از بوبین که در بغل ولوم یا شیر اجاق گاز است خارج کرده و بعد از آن سر دیگر ترموکوپل را که در کنار مشعل است به داخل فشار بدهید.

حال می توایند سیم ترموکوپل را بکشید، که از جایگاه خود خارج می شود. برای وصل کردن ترموکوپل جدید باید این مراحل را طی کنید، سر مربوط به بوبین ترموکوپل جدید را به بوبین وصل نموده و سر دیگر را از زیر به بالای مشعل بیاورید. سپس صفحه بالایی اجاق گاز را سر جای خود قرار داده و پیچ ها را نیز محکم کنید. اکنون ترموکوپل اجاق گاز شما به راحتی تعویض شده است.

ترموکوپل گاز

نتیجه اینکه

در این راهنما در مورد ترموکوپل و نحوه عملکرد و تعویض آن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در صورتی که تجربه کافی برای تست و تعمیر ترموکوپل اجاق گاز ندارید، می توانید راهنمای ارائه شده را مطالعه نموده و خودتان برای تعویض ترموکوپل اقدام نمایید.

مطالعه مقاله المنت کویل هیتر چیست؟ از سایت تهران المنت

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

 

 

 

نظر کاربران

4 نظر

4 پاسخ

  1. درود فراوان. راهنمای کامل و عالی ای بود. اطلاعات خوبی رو کسب کردم. فکر نمیکردم عوض کردن ترموکوپل اینقدر کار ساده ای باشه.

  2. سلام متشکر گاز ما قبلا خوی کار میکرد الان یکی از شعله ها وقتی روشن میکنی فورا خاموش میشه و روشن نمیمونه یعنی مشکل از ترموکوپل هست چون بقیه شعله ها مشکلی ندارن

    1. سلام،این مشکل از هر قطعی از اجاق گازتون میتونه باشه، ولی این طور که میگید به احتمال زیاد ترموکوپل شعله خراب شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

بررسی pt100 سنسور

۱۴۰۱/۰۲/۲۰

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

فرمول محاسبه توان حرارتی در سایت تهران المنت

فرمول محاسبه توان حرارتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

بررسی المنت آبگرمکن

بررسی المنت آبگرمکن

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

ساخت المنت با باتری در تهران المنت

ساخت المنت با باتری

۱۴۰۰/۰۹/۲۰