لوگو تهران المنت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چگونگی ساخت المنت کوره ای

المنت کوره‌ای، چگونگی ساخت و موارد استفاده از آن

حسین خیرآبادی

| ۱۳۹۹/۰۶/۱۷

0

مقدمه

امروز در بسیاری از کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و کوره‌پز خانه‌ها برای تولید گرما و یا ذوب کردن مواد مختلف از جمله فلزات در کوره از المنت کوره‌ای یا المنت فوق حرارتی که توانایی تولید گرمای بسیار شدید و زیادی را دارد، استفاده می‌کنند. در واقع هدف اصلی المنت‌های کوره‌ای دستیابی به دمای بالا، جهت عملیات حرارتی […]

امروز در بسیاری از کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و کوره‌پز خانه‌ها برای تولید گرما و یا ذوب کردن مواد مختلف از جمله فلزات در کوره از المنت کوره‌ای یا المنت فوق حرارتی که توانایی تولید گرمای بسیار شدید و زیادی را دارد، استفاده می‌کنند. در واقع هدف اصلی المنت‌های کوره‌ای دستیابی به دمای بالا، جهت عملیات حرارتی و ذوب است.

المنت کوره‌ای چیست؟ از چه موادی در ساخت آن استفاده می‌شود؟

المنت کوره‌ای، تجهیزی جهت گرم کردن شدید، سوزاندن کامل مواد و ذوب کردن برخی از فلزاتی است که دمای کوره را تا حدود ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. اساس کار آن‌ها بدین گونه است که از یک صفحه سرامیکی با فرورفتگی خاصی استفاده می‌کنند که المنت حرارتی به شکل یک مارپیچ در آن قرار می‌گیرد.

از آنجا که در کوره‌های الکتریکی ما به دنبال تولید حرارت و گرمای بسیار زیادی هستیم، المنت کوره‌ای باید از ماده‌ای که مقاومت الکتریکی بسیار بالا و نقطه ذوب بالایی دارد ساخته شود. معمولا، محبوب‌ترین آلیاژ به‌کار رفته در المنت‌های حرارتی و همچنین المنت‌های کوره‌ای نیکروم است، چرا؟ زیرا نیکروم دمای ذوب بسیار بالایی دارد، حدود ۱۴۰۰ تا ۲۵۵۰ درجه سانتی‌گراد. اکسیده نمی‌شوند، حتی در دماهای بسیار بالا.

مشاهده صفحه قیمت المنت کوره‌‎ در سایت تهران المنت

المنت کوره ای قیمت

در دماهای بالا خیلی هم منبسط نمی‌شوند. همچنین از آلیاژ آهن، کروم و آلومینیوم در ساخت آن استفاده می‌شود، که می‌توانند با عبور جریان الکتریکی از خود تا ۱۴۲۵ درجه سانتی‌گراد و یا ۲۶۰۰ درجه فارنهایت حرارت تولید کنند، که این نوع دما برای صنایع مختلف مورد نیاز و کاربردی است. مقاومت الکتریکی این آلیاژها تقریبا مستقل از دما بوده و بسیار زیاد است.

انواع المنت‌های کوره‌ای

المنت‌های کوره‌ای مختلف، در واقع به نوعی کوره‌های مختلفی را شکل می‌دهند. برخی از این المنت‌ها و کوره‌ها به شرح زیر است:

المنت کوره‌های القایی

روش کار این کوره‌ها به شرح زیر است:

جسمی که هادی الکتریسیته است را داخل مداری مارپیچی شکل فلزی قرار می‌دهند، تا شدت جریان الکتریکی متناوب با فرکانس ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ از آن عبور کند. در جسم هادی، جریان‌های القایی موسوم به جریان فوکو ایجاد می‌شود که همین جریان‌ها باعث گرم شدن جسم مورد نظر می‌شوند.

المنت کوره‌های مارپیچی نیکروم

از المنت‌های کوره‌ای به جنس نیکروم و به شکل مارپیچ در این کوره‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. معمولا این نوع المنت دارای ابعاد استاندارد و مشخصی است. حلقه‌های استفاده شده در این المنت فوق حرارتی با استفاده از سیمان مخصوصی روی یک لوله ثابت شده است. کوره‌های الکتریکی مارپیچی نیکروم می‌توانند تا ۱۳۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کنند.

مشاهده صفحه قیمت المنت سرامیکی در سایت تهران المنت

المنت کوره ای ساخت

المنت کوره تشعشعی

حرارت و آتش مستقیم نباید به بعضی از فلزات برخورد کند، چرا که موجب اکسید شدن آن‌ها می‌شود. از کوره‌های تشعشعی برای حل این مشکل استفاده می‌کنند. در این کوره‌ها شعله به دیواره‌ها برخورد کرده و مانع از رسیدن حرارت مستقیم به فلز می‌شود.

المنت کوره‌های مقاومتی با مارپیچ پلاتینی

کوره‌های مارپیچی نیکروم به دماهای بالاتر از ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد پاسخ نمی‌دهند، بنابراین به کوره‌های مارپیچی پلاتینی نیاز خواهید داشت. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، در این کوره‌ها، فلزِ گرماده پلاتین است. می‌توانند دمایی بیش از ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را پاسخگو باشند.

کوره قوسی

در این نوع کوره برای ایجاد گرما از اختلاف سطح الکتریکی و نتایج حاصل از آن استفاده می‌شود. برای تولید گرما دو نوک دو قلم زغالی را مقابل یکدیگر قرار داده و بین آن‌ها اختلاف سطح الکتریکی اعمال می‎‌کنند.

در اثر این اختلاف، پتانسیل مقداری الکترون از کاتد خارج و به سمت آند حرکت کرده تا وارد آن شوند. به این ترتیب جریان الکتریکی در مدار برقرار شده و عبور آن از المنت کوره‌ای باعث تولید گرما می‌شود.

مشاهده صفحه قیمت المنت میله‌ای در سایت تهران المنت

المنت کوره ای تولید

المنت‌های کوره مارپیچ مولیبدن

در این نوع کوره، قطر حلقه مارپیچ المنت کوره ۶ سانتی‌متر و طول سیم هم حدود ۲۰ متر است. کوره‌های با مارپیچ مولیبدن می‌توانند دمایی نزدیک به ۱۵۶۰ درجه داشته باشند.

کوره تابشی

در این نوع کوره از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی و گرما بهره می‌برند. در کوره تابشی از این خاصیت در کنار تمرکز نور به وسیله آینه‌ها استفاده می‌شود، بدین گونه که یک یا چند آینه تخت به روش‌های خاصی در کنار یک یا چند آینه مقعر قرار می‌گیرند.

شعاع‌های نوری در ابتدا به آینه مسطح طوری تابیده می‌شوند که پرتو بازتابی موازی با محور اصلی آینه مقعر به آن بتابد. نور بازتابی در محور آینه مقعر متمرکز می‌شود.

در این حالت بوته را در کانون آینه قرار می‌دهند تا تمام نورهای بازتابی به آن بتابد. با استفاده از این کوره می‌توان دما را تا ۳ هزار درجه فارنهایت افزایش داد و چندین کیلو وات انرژی تولید کرد.

مطالعه مقاله المنت نواری چیست از سایت تهران المنت

نظر کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

تولیدی انواع ترموکوپل نوع s در تهران المنت

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

بررسی pt 100

بررسی pt100 سنسور

۱۴۰۱/۰۲/۲۰

تهران المنت تولید کننده انواع المنت گرد باکیفیت و دوام بالا

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

محاسبه توان حرارتی

فرمول محاسبه توان حرارتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

انواع المنت آبگرمکن در کارگاه المنت سازی تهران المنت

نحوه تست المنت آبگرمکن برقی

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

بررسی ساخت هیتر برای دستگاه جوجه کشی

بررسی ساخت هیتر برای دستگاه جوجه کشی

۱۴۰۰/۰۷/۲۰