لوگو تهران المنت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تاریخچه کشف المنت حرارتی

تاریخچه کشف المنت حرارتی

حسین خیرآبادی

| ۱۳۹۹/۱۱/۱۹

0

مقدمه

امروزه اصطلاح المنت حرارتی، به هر نوع تجهیزی که تولید گرما دارد مانند: بخاری برقی، سماور برقی، اتو، آبگرمکن و… اطلاق می‌شود. و تعریف آن، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تا ۱۳۰۰ درجه فارنهایت و سپس توزیع انرژی گرمایی از طریق مایعات یا به مواد جامد یا گازها (از جمله هوا) از طریق همرفت، […]

امروزه اصطلاح المنت حرارتی، به هر نوع تجهیزی که تولید گرما دارد مانند: بخاری برقی، سماور برقی، اتو، آبگرمکن و… اطلاق می‌شود. و تعریف آن، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تا ۱۳۰۰ درجه فارنهایت و سپس توزیع انرژی گرمایی از طریق مایعات یا به مواد جامد یا گازها (از جمله هوا) از طریق همرفت، هدایت یا تشعشع است.

نکته مهم در اینجا آشنایی با تاریخ کشف المنت حرارتی است، که چگونه و در چه دوره‌ای و به دست چه کسی یا چه کسانی اختراع شد و در اختیار بشریت قرار گرفت؟

المنت حرارتی چگونه کشف شد؟

قدیمی‌ها حرارت و گرما را به‌عنوان گرمای مربوط به آتش می‌دیدند. مثلا در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد، مصریان باستان گرما را مربوط به افسانه‌های مبدا می‌دانستند و یا هندیان باستان که بر این باور بودند، آتش جزو عناصر اصلی است.

سپس در اوایل دوره مدرن، تصور می‌شد، گرما اندازه‌گیری مایعی نامرئی است که به عنوان کالری شناخته می‌شود؛ و بدن قادر به نگهداشتن مقدار مشخصی از این مایع است که منجر به ظرفیت گرما می‌شود. این توسط جوزف بلک شیمی‌دان اسکاتلندی در دهه ۱۷۵۰ نامگذاری و مورد تحقیق قرار گرفت.

بعد از آن در سال ۱۸۷۹ بود که توماس ادیسون برای روشن کردن لامپ رشته‌ای، از یک رشته کربن استفاده کرد و متوجه شد که علاوه بر نور، گرما نیز تولید می‌کند؛ که به همین دلیل توانست اعتبار اختراع اولین المنت حرارتی را از آن خود کند.

با این حال، شاید یک قرن طول کشید تا توانستیم به‌طور کامل طرز ساخت و استفاده از المنت حرارتی را دریابیم، و افراد زیادی بودند که در طی سالها با تلاش و تحقیق توانستند المنت حرارتی را اختراع و در اختیار آیندگان قرار دهند.

مشاهده محصولات تهران المنت : خرید المنت حرارتی

المنت حراراتی تاریخچه

قانون ترمودینامیک

فرآیندی در رابطه با تولید انرژی گرمایی، که حرارت‌دهی اولین قانون آن است، و در اواخر قرن ۱۹ توسط جولیس رابرت مایر و جیمز پریسکوت ژول توصیف و ارائه شد. پس از آن، دیگر مخترعین شروع به استفاده از ترمودینامیک به منظور ایجاد المنت حرارتی کردند.

برای مثال در سال ۱۸۶۸، یک نقاش به نام بنجامین وادی موگان اهل لندن، اولین بخاری آب گازی را ساخت. اما، به دلیل نداشتن سیستم تهویه‌ی مناسب برای پخش بخارات، برای استفاده در خانه ایمن نبود. یا اولین آبگرمکن برقی، ۲۱ سال بعد، که توسط ادوین رود نروژی- آمریکایی، اختراع و روانه بازار شد و بسیار بهتر از اختراعات قبلی کار می‌کرد.

همچنین کاربید سیلیکون که یکی از اولین المنت‌های حرارتی کشف شده توسط ادوارد جی آچسون بود، که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشف او هنگام تلاش برای سنتز الماس به وقوع پیوست و مهمترین مزیت آن، استفاده از یک نوع ماده مصنوعی بود که بسیار سخت و مناسب برای کاربردهای دمای بالا و نیمه هادی است.

کشف آلیاژ نیکل کروم، اولین توستر برقی و پیدایش کتری برقی

در دهه بعد، یعنی در سال ۱۹۰۵، آلبرت مارش، ماده نیکروم که ترکیبی از نیکل و کروم است را کشف نمود. از آنجا که NiChrome  می‌تواند به دمایی ۳۰۰ برابر گرمتر از المنت‌های حرارتی آن زمان برسد، توانست انقلابی را در صنعت آن زمان ایجاد نماید. در سال ۱۹۰۶، مارش حق کشف خود را ثبت کرد.

سه سال بعد، شرکت جنرال الکتریک فروش اولین توستر برقی موفق را با استفاده از NiChrome آغاز نمود. چندی نگذشت که دیگر تولیدکنندگان، کتری‌های چای را برقی کردند. بدین صورت که ابتدا باید آن‌ها را روی هیترهای سیم‌پیچ گرم می‌کردند، و بعدها المنت‌ها داخل کتری قرار گرفتند.

حال یکی از مشکلات آن زمان برای استفاده از این نوع تجهیزات این بود که اکثرا توسط ثروتمندان و مشاغل سودآور استفاده می‌شدند. در دوران رونق اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم بود که وسایل برقی با المنت حرارتی روانه بازار شدند و استفاده از آن‌ها در خانه‌ها به امری عادی تبدیل شد.

مشاهده محصولات تهران المنت : قیمت المنت میله ای

المنت حرارتی تاریخچه کشف

بهتر شدن روند تولید المنت‌های حرارتی در دهه‌های بعد

در دوره‌های بعد بخاری‌ها و رادیاتورهای برقی روانه بازار شدند. به طوریکه در دهه ۱۹۵۰ هیترهای میله‌ای به دلیل دارا بودن مزیت‌هایی چون: قابل حمل بودن، نصب آسان و سرعت بالای گرم کردن محیط اطراف محبوب و پرفروش شدند. با وجود داشتن خطر کمتر نسبت به بخاری‌های دیگر، اما از محافظت کافی برخوردار نبودند و احتمال سوختگی در آن‌ها وجود داشت.

امروزه از بخاری میله‌ای به‌عنوان پایه و اساس اولیه تولید بخاری‌های مادون قرمز یاد می‌کنند. در دهه‌های بعد چون ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بخاری‌های دیگر مانند: بخاری ذخیره‌سازی توسط تولیدکنندگان انگلیسی اختراع شد که اساس کار آن‌ها با استفاده از المنت حرارتی الکتریکی بود.

بعد از آن دولت‌ها با بحران نفت روبرو شده و مجبور شدند برای گرم کردن، به وسایل گرم‌کننده برقی روی بیاورند. بخاری‌های ذخیره ساز به دلیل استفاده به صورت دستی، از مد افتادند و در دهه ۱۹۹۰ مردم شروع به جابجایی سیستم‌های گرمایش صنعتی و خانگی قدیمی و از کار افتاده با رادیاتورهای برقی مدرن‌تر کردند، که از مزیت‌هایی همچون: کنترل راحت‌تر، گرم شدن سریعتر و مصرف انرژی بیشتر برخوردار بودند.

نهایتا

با رشد جوامع و پیشرفت علم و آمدن دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مدرن در قرن‌های بعد، المنت‌های حرارتی و سیستم‌های گرمایی مدرن در خدمت بشریت قرار گرفت که بسیار حساس‌تر، کارآمدتر و دارای انرژی کمتری هستند.

مطالعه مقالعه آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز از سایت تهران المنت

نظر کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

تولیدی انواع ترموکوپل نوع s در تهران المنت

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

بررسی pt 100

بررسی pt100 سنسور

۱۴۰۱/۰۲/۲۰

تهران المنت تولید کننده انواع المنت گرد باکیفیت و دوام بالا

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

محاسبه توان حرارتی

فرمول محاسبه توان حرارتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

انواع المنت آبگرمکن در کارگاه المنت سازی تهران المنت

نحوه تست المنت آبگرمکن برقی

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

بررسی ساخت هیتر برای دستگاه جوجه کشی

بررسی ساخت هیتر برای دستگاه جوجه کشی

۱۴۰۰/۰۷/۲۰