لوگو تهران المنت
Search
Close this search box.
Search
تاریخچه کشف المنت حرارتی

تاریخچه کشف المنت حرارتی

adminET

| ۱۳۹۹/۱۱/۱۹

0

مقدمه

در کل امروزه اصطلاح المنت حرارتی؛ به هر نوع تجهیزی که تولید گرما دارد مثل بخاری برقی، سماور برقی، اتو، آبگرمکن و… اطلاق می شود. و تعریف آن، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تا ۱۳۰۰ درجه فارنهایت و سپس توزیع انرژی گرمایی از طریق مایعات یا به مواد جامد یا گازها (از جمله هوا) […]

در کل امروزه اصطلاح المنت حرارتی؛ به هر نوع تجهیزی که تولید گرما دارد مثل بخاری برقی، سماور برقی، اتو، آبگرمکن و… اطلاق می شود. و تعریف آن، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تا ۱۳۰۰ درجه فارنهایت و سپس توزیع انرژی گرمایی از طریق مایعات یا به مواد جامد یا گازها (از جمله هوا) از طریق همرفت، هدایت یا تشعشع می باشد. و نکته مهم در اینجا آشنایی با تاریخ کشف المنت حرارتی است که چگونه و در چه دوره ای و به دست چه کسی یا چه کسانی اختراع شد و در اختیار بشریت قرار گرفت؟

المنت حرارتی چگونه کشف شد؟

قدیمی ها گرما را به عنوان گرمای مربوط به آتش می دیدند. مثلا در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد، مصریان باستان گرما را مربوط به افسانه های مبدا می دانستند و یا هندیان باستان که بر این باور بودند، آتش جزو عناصر اصلی است. سپس در اوایل دوره مدرن، تصور می شد که گرما اندازه گیری مایعی نامرئی است که به عنوان کالری شناخته می شود. که بدن قادر به نگه داشتن مقدار مشخصی از این مایع بوده و منجر به اصطلاح ظرفیت گرما می شود، و توسط جوزف بلک شیمی دان اسکاتلندی در دهه ۱۷۵۰ نامگذاری و مورد تحقیق قرار گرفت.

بعد از آن در سال ۱۸۷۹ بود که توماس ادیسون برای روشن کردن لامپ رشته ای خود از یک رشته کربن استفاده کرد و متوجه شد که علاوه بر نور، گرما نیز تولید میکند که به همین دلیل توانست اعتبار اختراع اولین المنت حرارتی را از آن خود کند. با این حال، شاید یک قرن طول کشید تا توانستیم به طور کامل طرز ساخت و استفاده از المنت حرارتی را دریابیم، و افراد زیادی بودند که در طی سالها با تلاش و تحقیق توانستند المنت حرارتی را اختراع و در اختیار آیندگان قرار دادند.

مشاهده محصولات تهران المنت : خرید المنت حرارتی

المنت حراراتی تاریخچه

قانون ترمودینامیک

فرآیندی است در رابطه با تولید انرژی گرمایی که حرارت دهی اولین قانون است و در اواخر قرن ۱۹ توسط جولیس رابرت مایر و جیمز پریسکوت ژول توصیف و ارائه شد. پس از آن، دیگر مخترعین شروع به استفاده از ترمودینامیک به منظور ایجاد المنت حرارتی کردند. مثلا در سال ۱۸۶۸، یک نقاش به نام بنجامین وادی موگان اهل لندن، اولین بخاری آب گازی را ساخت. اما، به دلیل نداشتن سیستم تهویه ی مناسب برای پخش بخارات، برای استفاده در خانه ایمن نبود. و یا اولین آبگرمکن برقی، ۲۱ سال بعد، که توسط ادوین رود نروژی- آمریکایی، اختراع و روانه بازار شد و بسیار بهتر از اختراعات قبلی کار می کرد.

همچنین کاربید سیلیکون که یکی از اولین المنت های حرارتی کشف شده توسط ادوارد جی آچسون بود که امروزه نیز هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربید سیلیکون است. کشف او هنگام تلاش برای سنتز الماس به وقوع پیوست و مهمترین مزیت کشف او استفاده از یک نوع ماده مصنوعی است که بسیار سخت و مناسب برای کاربردهای دمای بالا و نیمه هادی است.

کشف آلیاژ نیکل کروم، اولین توستر برقی و پیدایش کتری برقی

در دهه بعد، یعنی در سال ۱۹۰۵، آلبرت مارش، ماده نیکروم که ترکیبی از نیکل و کروم است را کشف نمود. از آنجا که NiChrome  می تواند به دمایی ۳۰۰ برابر گرمتر از المنت های حرارتی آن زمان برسد، توانست انقلابی را در صنعت آن زمان ایجاد نماید. که در سال ۱۹۰۶، مارش حق کشف خود را ثبت کرد. و سه سال بعد، شرکت جنرال الکتریک فروش اولین توستر برقی موفق را با استفاده از NiChrome آغاز نمود. و چندی نگذشت که دیگر تولید کنندگان، کتری های چای را برقی کردند. بدین صورت که ابتدا باید آنها را روی هیترهای سیم پیچ گرم میکردند، که بعدها المنتها داخل کتری قرار گرفتند.

حال یکی از مشکلات آن زمان برای استفاده از این نوع تجهیزات این لود که اکثرا توسط ثروتمندان و مشاغل سودآور استفاده میشدند. و در دوران رونق اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم بود که وسایل برقی با المنت حرارتی روانه بازار شدند و استفاده از آنها در خانه ها به امری عادی تبدیل شد.

مشاهده محصولات تهران المنت : قیمت المنت میله ای

المنت حرارتی تاریخچه کشف

بهتر شدن روند تولید المنتهای حرارتی در دهه های بعد

در دوره های بعد بخاری ها و رادیاتورهای برقی روانه بازار شدند. به طوریکه در دهه ۱۹۵۰ بود که هیترهای میله ای محبوب و پرفروش شدند به دلیل دارا بودن مزیت هایی چون قابل حمل بودن، نصب آسان و سرعت بالای گرم کردن محیط اطراف. با این حال با وجود داشتن خطر کمتر نسبت به بخاری های دیگر، اما از محافظ کافی برخوردار نبودند و احتمال سوختگی در آنها وجود داشت. که امروزه از بخاری میله ای به عنوان پایه و اساس اولیه تولید بخاری های مادون قرمز یاد میکنند. در دهه های بعد چون ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بخاریهای دیگر مثل بخاری ذخیره سازی توسط تولید کنندگان انگلیسی اختراع شد که اساس کار آنها با استفاده از المنت حرارتی الکتریکی بود.

بعد از آن دولتها با بحران نفت روبرو شدند و مجبور شدند برای گرم کردن، به وسایل گرم کننده برقی روی بیاورند. که بخاریهای ذخیره ساز به دلیل استفاده به صورت دستی، از مد افتادند و در دهه ۱۹۹۰ مردم شروع به جابجایی سیستم های گرمایش صنعتی و خانگی قدیمی و از کار افتاده با رادیاتورهای برقی مدرن تری نمودند که از مزیت هایی چون کنترل راحت تر، گرم شدن سریعتر و مصرف انرژی بیشتر برخوردار بودند.

در نهایت

با رشد جوامع و پیشرفت علم و آمدن دستگاهها و تکنولوژی های مدرن در قرن های بعد، المنت های حرارتی و سیستم های گرمایی مدرن در خدمت بشریت قرار گرفت که بسیار حساس تر، کارآمدتر و دارای انرژی کمتری هستند.

مطالعه مقالعه آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز از سایت تهران المنت

کلام آخر اینکه

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

نظر کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

بررسی pt100 سنسور

۱۴۰۱/۰۲/۲۰

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

فرمول محاسبه توان حرارتی در سایت تهران المنت

فرمول محاسبه توان حرارتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

بررسی المنت آبگرمکن

بررسی المنت آبگرمکن

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

ساخت المنت با باتری در تهران المنت

ساخت المنت با باتری

۱۴۰۰/۰۹/۲۰