لوگو تهران المنت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آشنایی با المنت تسمه‌ای، انواع آن و کاربردهایش

آشنایی با المنت تسمه‌ای، انواع آن و کاربردهایش

حسین خیرآبادی

| ۱۳۹۹/۰۳/۰۱

0

مقدمه

آشنایی با المنت تسمه‌ای المنت تسمه‌ای یکی از بهترین‌ها در نوع خود است! زیرا به دلیل داشتن شکل و کاربرد متفاوت، توانسته در صنایع الکتریکی نقش مهمی را ایفا کند. در کل المنت‌ها، دستگاه‌هایی هستند که برای گرما از آن‌ها استفاده می‌شود. المنت تسمه‌ای نیز یکی از نمونه‌های پر کاربرد در صنایع مختلف ذوب محسوب […]

آشنایی با المنت تسمه‌ای

المنت تسمه‌ای یکی از بهترین‌ها در نوع خود است! زیرا به دلیل داشتن شکل و کاربرد متفاوت، توانسته در صنایع الکتریکی نقش مهمی را ایفا کند. در کل المنت‌ها، دستگاه‌هایی هستند که برای گرما از آن‌ها استفاده می‌شود. المنت تسمه‌ای نیز یکی از نمونه‌های پر کاربرد در صنایع مختلف ذوب محسوب می‌شود.

به دلیل شکل ظاهری خود که شبیه به تسمه است، به این نام معروف شده‌اند، البته Band Heater به نام‌های المنت میکایی یا المنت نواری و سرامیکی (کمربندی) نیز شناخته می‌شود. معمولا در مدل‌هایی با عرض ۲ تا ۵ میلیمتر در دسترس هستند، قطر آن‌ها نیز بسته به نوع کاربری متفاوت است.

ویژگی و مشخصات المنت تسمه‌ای شامل موارد زیر می‌شود:

  1. حداکثر دمای تولیدی المنت تسمه‌ای ۷۰۰ درجه‌ی سانتیگراد است. به همین منظور در صنعت ذوب آلومینیوم و قالب‌گیری از این نوع المنت‌ها استفاده می‌شود.
  2. المنت تسمه‌ای دستگاهی است که از آن برای تولید گرما استفاده می‌شود و معمولا با روکشی از استیل یا ورق گالوانیزه به بازار عرضه می‌گردد.
  3. به شکل استوانه بر روی لوله‌ها و سیلندرها نصب می‌شود و به تولید گرما می‌پردازد.
  4. معمولا حلقه‌های المنت تسمه‌ای ابعادی در حدود ۲۵ در ۲۵ و یا ۵۰ در ۱۰۰ میلیمتر دارند.
  5. پس از نصب شدن بر روی نازل دستگاه با تولید گرما موجب ذوب شدن مواد اولیه موجود در دستگاه شده و آن را برای قالب‌گیری آماده می‌کند.
  6. به‌صورت تخت، حلقه‌ای و دیگر اشکال مختلف تولید می‌شود. در داخل بیشتر قالب‌ها از نوع تخت آن به علت تولید حرارت دو رویه استفاده می‌شود و شکل حلقه‌ای آن که مصرف بیشتری دارد.
  7. در ابعاد کوچک و حجیم به‌صورت ساده، سیم‌دار و فیش‌دار تولید می‌گردند.

 

المنت تسمه ای سرامیکی

انواع المنت تسمه‌ای

المنت‌های تسمه‌ای دارای انواع گوناگونی در نوع خود هستند، که از لحاظ ظاهری به ۴ مدل اصلی تقسیم می‌شوند و به شرح زیر است:

  1. المنت تسمه‌ای بدون پیچ و مهره: این المنت به شکل قالبی و دایره کامل است که قابلیت باز و بسته شدن ندارد. به دلیل سختی در نصب و باز کردن، معمولا کمتر از این المنت استفاده می‌شود.
  2. المنت تسمه‌ای دو تکه: این مدل المنت از هر دو طرف قابل باز و بسته شدن است و به دلیل قطر بیشتر و سرعت بالاتر در باز و بسته شدن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. المنت تسمه‌ای یک تکه انعطاف‌پذیر: معمولا از این مدل در مواردی که امکان استفاده از المنت (المنت سازی) دو تکه وجود نداشته باشد، و برای نصب به باز شدن زیاد المنت نیاز است، استفاده می‌شود.
  4. المنت تسمه‌ای به شکل مربع و یا مستطیل: این نوع مدل المنت بر عکس مدل‌های قبلی که به شکل دایره یا اشکال دیگر هستند، مربع و یا مستطیلی است و به‌صورت دو تکه در بازار به فروش می‌رود.

 

خرید المنت تسمه ای

نقش عایق در المنت تسمه‌ای چیست؟

عایق المنت نقش اساسی در تولید گرمای المنت دارد. عایق‌ها که به عنوان رسانای گرما و قلب اصلی المنت عمل می‌کنند؛ در مدل تسمه‌ای به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند.

۱. عایق میکایی: از یک سیم با مقاومت بالا بین دو صفحه‌ی میکا ساخته می‌شود. این سیستم توسط یک ورق آلومینیومی با مقاومت در برابر خوردگی و حرارت بالا محافظت می‌شود.

این المنت‌ها برای حداکثر دمای کارکرد ۳۵۰ درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به شکل بخش بخش، برای دستگاه‌های با قطر بالا استفاده کرد. المنت‌های میکایی در مدل‌های ضد آب و به همراه ترموکوپل در بازار موجودند.

 

۲. عایق سرامیکی: از قرار گرفتن یک سیم با مقاومت بالا در هسته سرامیکی ساخته می‌شود. این هسته سرامیکی با داشتن لولا، قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی به المنت می‌بخشد.

یک ورق فولاد ضد زنگ به همراه پیچ‌های سفت کننده، این قطعه را همراهی می‌کند، تا بتوان از طریق آن‌ها المنت را روی دستگاه‌های مختلف نصب کرد. المنت سرامیکی تسمه‌ای می‌تواند دمای تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد را تولید کند، و این المنت را می‌توان از طریق کابل یا سیم‌پیچ به منبع تغذیه متصل نمود.

 

ساخت المنت تسمه ایانواع کاربرد المنت تسمه‌ای در صنعت

المنت تسمه‌ای به علت دارا بودن ابعاد کوچک و همچنین قابلیت تولید گرمای بسیار بالا در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زیر به مهمترین‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ماشین‌ آلات فرآیند مواد غذایی
  • ماشین آلات تولید لاستیک
  • تولید لوله‌های پلی اتیلن و پلیکا
  • قالب تزریق اکستروژن و اکستردو
  • صنایع تزریق و قالب پلاستیک
  • تجهیزات آزمایشگاهی
  • ماشین آلات بسته‌بندی
  • دستگاه غلطک لاستیکی

قیمت المنت تسمه ای سرامیکی

مهمترین مزایای کاربردی المنت تسمه‌ای عبارت است از:

از مزایای این نوع المنت‌ می‌توان به دوام زیاد و سرعت بالای آن، حداکثر دما و گرمای تولیدشده در آن، تعمیر رایگان، کمترین هزینه برای نگهداری و بازدهی بالا، داشتن طول عمر بالا به علت استفاده از ورق فولاد و یا گالوانیزه در آن و راحتی نصب آن روی دستگاه‌ها به علت کوچک و جمع و جور بودنش اشاره کرد.

نظر کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

تولیدی انواع ترموکوپل نوع s در تهران المنت

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

بررسی pt 100

بررسی pt100 سنسور

۱۴۰۱/۰۲/۲۰

تهران المنت تولید کننده انواع المنت گرد باکیفیت و دوام بالا

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

محاسبه توان حرارتی

فرمول محاسبه توان حرارتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

انواع المنت آبگرمکن در کارگاه المنت سازی تهران المنت

نحوه تست المنت آبگرمکن برقی

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

بررسی ساخت هیتر برای دستگاه جوجه کشی

بررسی ساخت هیتر برای دستگاه جوجه کشی

۱۴۰۰/۰۷/۲۰