لوگو تهران المنت
Search
Close this search box.
Search

المنت حرارتی چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟

adminET

| ۱۳۹۸/۰۶/۱۷

2

مقدمه

المنت حرارتی در واقع سیمی است که خاصیت داغ شوندگی دارد ، در زمان کوتاهی گرمای زیادی تولید می کند و مصرف انرژی پایینی دارد ، دارای مقاومت الکتریکی بالایی است و وظیفه اصلی آن کنترل حرارت الکتریکی است . به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده شده است […]

المنت حرارتی در واقع سیمی است که خاصیت داغ شوندگی دارد ، در زمان کوتاهی گرمای زیادی تولید می کند و مصرف انرژی پایینی دارد ، دارای مقاومت الکتریکی بالایی است و وظیفه اصلی آن کنترل حرارت الکتریکی است . به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده شده است و گرما با گذشتن جریان برق از آن تولید می شود . مقاومت های المنت حرارتی از جنس کروم و نیکل ( نیکروم ) با توان های مختلف در بازار عرضه می شود .

بیشتر المنتها را از جنس نیکروم می سازند چون مقاومت الکتریکی بالایی دارند و هنگام اولین گرم شدن روی خودشان  لایه چسبنده ای از اسید کروم تشکیل می دهند که این ماده مانع اکسید شدن بخش های داخلی ، سوختن و یا شکسته شدن آن می گردد.

کاربرد المنت حرارتی در صنعت چیست:

از سیم المنت به تنهایی نمی توانیم به صورت مستقیم استفاده کنیم چون اتصال الکتریکی (احتمال برق گرفتگی) وجود دارد و همچنین انتقال دما کند صورت می گیرد که باعث شکستگی سیم المنت می شود ، سیم المنت را با توجه به نوع استفاده آن درون روکش های عایق شده قرار می دهند که این روکش ها کار انتقال دهی دما را بهتر می کنند و احتمال اتصال الکتریکی و خطر برق گرفتگی را به صفر می رسانند .

کاربرد انواع المنت حرارتی چیستبیشترین موارد مصرف المنت ها :

در بخاری های برقی ، سماور برقی ، آبگرمکن های برقی ، اتو بخار و هم چنین چای ساز می باشد ، از المنت های کوچک هم در سشوارها استفاده می شود برای افزایش حرارت باد سشوارها ، رایج ترین روش برای گرم کردن سیالات و قالب ها هم استفاده از المنت های حرارتی یا صنعتی می باشد .

انواع المنت های حرارتی و کاربردهایشان :

المنت فشنگی :

المنت فشنگی کاربرد بسیاری به دلیل نوع و شکل ظاهری در صنعت جهت تولید حرارت دارد . ویژگی هایش :

تمرکز گرمایی بالا در حجم کوچک ، سرعت انتقال گرما در مدت زمان کم ، ایمنی بالا ، مقاوم در برابر ضربه ، دارای پوشش های فلزی استیل ، برنج ، تیتانیوم ، گالوانیزه و فولاد است و هم چنین جهت کارکرد در شرایط محیطی مانند آب ، گاز ، روغن و… تولید می شود . از نکات خوب آن هم می توان به قابلیت کنترل آنها توسط ترموکوپل های مختلف و هم چنین قابلیت استفاده در فضای فشرده اشاره کرد .

از موارد کاربرد آن می توان صنایع غذایی و آزمایشگاهی ، تجهیزات پزشکی ، صنایع پلاستیک ، دستگاه های بسته بندی و… را نام برد .

کویل هیتر :

طراحی ان به گونه ای است که کارایی بسیار بالایی نسبت به دیگر المنت ها دارد . از این نوع هیتر برای هر جایی که محدودیت فشار وجود دارد و نیاز به حرارت بسیار بالایی هست برای ایجاد حرارت مورد نیاز استفاده می شود .

دارای مزایایی چون حجم کوچک ، توان حرارتی بالا ، قابلیت انعطاف پذیری ، تولید و انتقال حرارت در کمترین زمان می باشد که این المنت را منحصر به فرد ساخته است .

در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و کارایی بسیار بالایی دارند ، بیشترین استفاده آن در صنایع تزریق پلاستیک می باشد ، در این صتایع برای داغ کردن نازل هایی که پلاستیک مایع در آنها حرکت می کنند استفاده می شوند .

المنت حرارتی میله ای چیستالمنت میله ای :

المنت های میله ای از پر مصرف ترین های بازار می باشد و در اندازه های مختلف قابل سفارش می باشد و بسته به نوع کارایی آن با پوشش هایی چون مسی ، تیتانیوم استیل و … سفارش داده می شود .

یکی از ویژگی های المنت میله ای داشتن پوشش های خارجی قوی برای حفاظت از فشارهای الکتریکی است ، و از آنها در تماس مستقیم با مایعات نظیر ( آب ، روغن ، انواع حلال ، مواد مذاب ، هوا و گاز ) استفاده می شود .

المنت فلنجی :

از پرکاربردترین انواع المنت حرارتی است و از آنجا که قسمت اصلی این نوع المنت ( فلنج ) است از این رو به آن المنت فلنج دار می گویند ، که  برای گرم کردن مخازن مختلف مثل مخازن نگه داری نفت ، روغن ، آب و یا حتی استخر استفاده می شوند ، معمولا به صورت شناور در مایعات استفاده می شوند اما می توانید برای استفاده در استخر آنها را به بدنه استخر بچسبانید . از مزیت های آن می توان به کاهش میزان آلودگی ، کاهش مصرف انرژی داشته و زمان گرم کردن محیط اشاره کرد .

المنت حرارتی فلنجی چیستالمنت حلقه ای :

المنت حلقه ای ( تسمه ای و کمربندی ) بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند که از یک روکش با دولایه از جنس ورق استیل ساخته می شوند . نحوه انتقال حرارت در انها به صورت تماسی بوده ، در صنایع مختلفی چون صتایع تزریق و تولید پلاستیک ، صنایع بسته بندی و کابل سازی ، صنایع ذوب و تزریق آلومینیوم و…. استفاده می شوند . در مدل های مختلف از جمله ساده ، قاب دار ، سیم دار ، تخت و پیچ دار طراحی و تولید می شوند .

ساخت المنت در کارگاه تهران المنت واقع در خیابان لاله زار

المنت نواری :

شیوه کار و استفاده از آن بسیار ساده است ، می توانید بروی بدنه المنت سوراخ هایی ایجاد کنید تا بتوانید به راحتی آن را روی هر سطحی نصب کنید ، هم چنین می توان به سطح های مختلف پیچ کرده ویا با گیره متصل کنید . جزء المنت های ارزان قیمت است ، یک قطعه سرامیک است که درون یک پوشش فلزی قرار دارد ، که داخل سرامیک نیز یک هیتر از نیکل کروم قرار دارد که مانند المنت کویل هیتر عمل می کند . در مدل ها و توان های مختلف و به صورت حلقه ای ساخته می شود .

در صنایع مختلفی چون صنایع بسته بندی ، صنایع غذایی و دارویی ، صنایع تولید پلاستیک ، صنایع پلی اتیلن ، تولید سرامیک و کاشی و…. استفاده می شوند .

المنت ضد اسید :

یکی دیگر از انواع المنت ها می باشد که برای گرم کردن وان های آبکاری اسید مانند اسید سولفورید استفاده می شود . از سه جزء اصلی غلاف ، گلکی ، مغذی و متعلقات تشکیل می شود .

المنت شیشه ای :

به دلیل قرار گرفتن یک سوپر آلیاژ نیکل کروم که به شکل یک فنر در داخل لوله شیشه ای می باشد به آن المنت شیشه ای می گویند  ، که شیشه آن باید از جنس بسیار مقاومی مانند پیرکس ، کوارتز باشد تا در دمای بالا مورد استفاده قرار گیرد .

در صنایع مختلفی چون صنایع بسته بندی ، غذایی و دارویی و… می توان از آن استفاده کرد .

المنت فنری :

این نوع المنت بر خلاف المنت های دیگر از فنر آهن استفاده نمی کند ، جنس سیم های فنرهای به کار رفته در آن ها ترکیبی از آهن و نیکل است که با داشتن مقاومت الکتریکی بسیار بالا با عبور جریان حرارت بسیار زیاد تولید می کنند .

مطالعه دیگر مقالات سایت : شیلنگ حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

نظر کاربران

2 نظر

2 پاسخ

  1. سلام من محصلم و مطالبتون خیلی به دردم خورد برای کارتحقیقاتی، مطالبتون مفید و کامله. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

بررسی مشخصات فنی و کاربردی ترموکوپل تیپ S

۱۴۰۱/۰۵/۰۴

بررسی pt100 سنسور

۱۴۰۱/۰۲/۲۰

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

المنت گرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

فرمول محاسبه توان حرارتی در سایت تهران المنت

فرمول محاسبه توان حرارتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

بررسی المنت آبگرمکن

بررسی المنت آبگرمکن

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

ساخت المنت با باتری در تهران المنت

ساخت المنت با باتری

۱۴۰۰/۰۹/۲۰